Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

    • Dat heet triage. Ze doet het om een juiste inschatting te maken van welke zorg er voor u op welk moment nodig is. Ze heeft hier een speciale opleiding voor gevolgd en als huisarts kan je niet zonder. Behalve voor triage is het ook een manier voor de huisarts om zich voor te kunnen bereiden op uw komst. De voorbereiding is beter als bekend is waar u voor komt.

    • Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeurmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. U zult, als u dan toch uw oude merk pillen wilt, dit zelf moeten betalen. We kunnen u vertellen dat zowel wij huisartsen als uw apotheker dit erg vervelend vinden en er op landelijk niveau onze zorgen over uiten.

    • Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.

    • De huisartsen geven geen medische verklaringen af. Lees wat hiervoor de redenen zijn in de PDF.

      Geneeskundige verklaring (PDF)

    • Nee, dat is nu nog niet geregeld. Apotheken zijn vaak al wel gekoppeld, dit is bijvoorbeeld makkelijk als u in het weekend hulp nodig heeft via de dienstapotheek. De koppeling met andere huisartsen en huisartsenposten zal binnenkort tot stand komen. Via ikgeeftoestemming.nl kunt u aangeven of u wilt dat uw medische gegevens beschikbaar zijn voor andere zorgverleners.

    • Uw zorgverzekeraar vergoedt de zorg die u krijgt van uw huisarts. En een bezoek aan de huisarts gaat niet ten koste van uw verplichte eigen risico. Wel kan het zijn dat de huisarts extra onderzoek moet doen. Bijvoorbeeld bloedprikken om te beoordelen welke zorg u nodig heeft. Deze zorg valt wel onder uw verplichte eigen risico. Net als de geneesmiddelen die een huisarts voorschrijft.

      Wilt u precies weten hoeveel u vergoed krijgt voor bijvoorbeeld medicijnen en bloedonderzoek? Dat kunt u het beste aan uw zorgverzekeraar vragen. Want het maakt veel uit welke zorgverzekering u heeft afgesloten.

      Meer informatie

    • Huisartsenzorg wordt volledig vergoed. De zorg gaat niet ten koste van uw verplichte eigen risico. Dat geldt ook voor de zorg op een huisartsenpost. De zorg bij een spoedeisende hulppost heeft plaats in een ziekenhuis. Voor deze zorg geldt wel het verplichte eigen risico.

      Meer informatie

    • Het kan zijn dat de huisarts extra onderzoek moet doen. Onderzoeken die hier in de praktijk worden uitgevoerd (bijvoorbeeld een ECG, longfunctietest, bepaling van bloedsuiker) vallen niet onder het eigen risico. Uitzondering hierop is de CRP test (bij verdenking op een ontsteking). Deze test voeren wij uit namens het laboratorium (Elkerliek) en u krijgt van hen een rekening.

      Wanneer een huisarts extra onderzoeken aanvraagt, medicatie voorschrijft, en/of u verwijst naar een specialist, dan gaan de kosten wél af van uw eigen risico.

      Voor extra onderzoeken zoals kweken, huidplekjes en uitstrijkjes werken wij samen met Eurofins Pamm. Voor de actuele tarieven klikt u hier.

      Zorgverzekeraars maken elk hun eigen afspraken met ziekenhuizen en laboratoria. Soms zijn bepaalde behandelingen niet bij het ziekenhuis van uw keuze ingekocht, of de kosten worden alleen vergoed indien u een bepaalde aanvullende verzekering heeft afgesloten. Hoe het precies in uw geval geregeld is, is geheel afhankelijk van uw zorgverzekering.

      Informeer daarom bij twijfel altijd eerst bij uw zorgverzekeraar!

    • U vangt dan urine op een in schoon potje om op de praktijk te laten onderzoeken. Tot u naar de praktijk gaat bewaart u het in de koelkast. U levert het bij voorkeur voor 10.00 uur in bij de balie zodat wij de tijd hebben het te onderzoeken, te laten beoordelen door de arts en zo nodig medicatie voor te schrijven en de apotheek tijd heeft dit klaar te leggen.

    • Tegenwoordig weten we dat bij gezonde vrouwen een blaasontsteking meestal vanzelf over gaat. We wachten daarom het liefst met het voorschrijven van medicatie. Dat kan u natuurlijk zelf ook doen door pas na een dag of drie bij aanhoudende klachten uw urine langs te brengen. Mocht u niet gezond zijn (denk bijvoorbeeld aan een afwijking aan uw nieren, of diabetes) of u heeft koorts of veel buik- of flankpijn, dan wacht u natuurlijk niet met urine brengen.